”Historien om hundralappen”

pengar
Läs den osannolika berättelsen som en sedel som ingen ville ta emot - och mannen som kämpade förgäves.

”Det var en gång en man, som handlade på Coop i Jakobsberg. I kassan lämnade han en hundralapp som betalning – en hundralapp som han tidigare hade fått i växel i samma butik.

Kassörskan återlämnade hundralappen och förklarade att den inte kunde scannas av.

–Vad gör jag då?, frågar mannen.

– Gå till banken, svarade kassörskan.

Med tvivel i huvudet vandrade mannen till Handelsbanken – det enda kontor på orten som hanterar kontanter. Han framförde sitt budskap och fick frågan:

– Är du kund i banken?

– Nej, svarade mannen. Jag är kund i Nordea, men de hanterar ju inte kontanter.

– Gå till Nordea, så skickar de sedeln till Riksbanken och sätter sedan in beloppet på ditt konto, sa kassörskan.

Mannen vandrade vidare och blev betjänad av två kassörskor på Nordea. Han berättade åter om hundralappen som inte gick att betala med.

– Vi hanterar inte kontanter, upplyste kassörskorna, men du kan åka till Kista där de kan hjälpa dig.

– Men kan ni inte skicka den till Riksbanken, så att de kan sätta in summan på mitt konto?, vädjade mannen, som visste att resan till Kista både skulle ta tid och kosta 50 kronor.

–Jo, men då tar Riksbanken en avgift, upplyste de två tjänstemännen.

Mannen började nu ilskna till och undrade om inte Nordea kunde betala den avgiften då man ändå hade så mycket pengar att avsätta i Panama.

I vredesmod lämnade han banken med hundralappen, som ingen ville ha, och funderade över det faktum att den enskilde medborgaren nu tvingas stå för kostnaden då det blir tekniska problem i det digitaliserade samhället.”

Stefan Nilsson

Här kan du läsa fler insändare.

Fakta

Vill du säga din åsikt?

Skriv om något som gör dig glad, upprörd eller fundersam. Eller varför inte hylla en hjälte?

Skriv din insändare på mitti.se/insandare och skicka gärna med bilder vi vill ha många foton!

Din text kan publiceras både i tidningen och på hemsidan.