Hur mycket stimulans behöver ett litet barn?

Kommentar till artikeln ”Tyresö näst sämst i länet” den 20 mars:

Artikeln handlar om att barn till föräldralediga får vistas på förskolan 20 timmar per vecka, jämfört med skollagen som säger minst 15 timmar.

Enligt mig borde rubriken på artikeln i stället vara ”Tyresö näst bäst i länet”. Näst bäst på att låta barn vara tillsammans med sina föräldrar.

Vi valde att ha vår son (då knappt 2 år gammal) hemma på heltid då lillasyster kom. Jag fick många frågor och förstod till min förvåning att det var någonting som uppfattades som lite märkligt. Hur kan det vara så? Hur kan vi se det som mer naturligt att någon annan tar hand om våra små barn än en förälder som är hemma med ett syskon?

I artikeln talas det mycket om stimulans och inlärning som barnet får på förskolan. Då undrar jag: vilken stimulans och inlärning behöver en 2-åring? Lära sig läsa? Lära sig engelska? Det finns det gott om tid till senare. Den stimulans en 2-åring får av att vara hemma med mamma/pappa och nya syskonet räcker till mer än väl. Till exempel en promenad för att titta på hur långt våren kommit, en sagostund i soffan medan småsyskonet sover, ett besök på biblioteket eller öppna förskolan då och då.

I dag utsätts barn, redan från späd ålder, för väldigt mycket intryck. De har svårt att sortera och välja vad de ska ta in så som vi vuxna gör. För mig är det ganska självklart att en trygg hemmiljö, tillsammans med en välkänd och kärleksfull förälder och ett syskon, som man ska ha en relation till resten av livet, måste vara en bättre och tryggare miljö än en förskola med upp till 22 andra barn och den ljudnivå och de intryck som följer av det.

Nu är jag på intet sätt emot förskolan – de fungerar oftast väldigt bra och jag har full förståelse för att en del föräldrar av olika skäl måste låta barnen börja där ganska tidigt. Men min fråga är ändå: hur kan det vara naturligare att någon annan tar hand om barnet än föräldrarna själva, om de ändå är hemma?

Lisa