Hur står det till med frimärkena, Posten?

Mår Posten inte riktigt bra? I går skulle jag skicka ett par vykort. Det hör till ovanligheterna och jag behövde veta hur jag skulle frankera dessa utlandsförsändelser.

Till min ledning hade jag Postens Portoguide med den lilla bylinen ”Priser och tjänster för brev och paket”. Efter att ha granskat diverse tabeller hittade jag en ruta där det stod ”Skicka vykort från din mobil eller dator”. Hoppsan! Och där stod jag med mitt ”fysiska” färdigskrivna vykort som längtade efter ett par gammaldags frimärken. Men i vilken valör?

Postens upplysning som stängde klockan 18 borde kunna ge besked. Startade kontakten 16.55 och enligt rösten blev jag ”nummer två i kön”. Gav sedan upp klockan 17.30. Försökte idag omkring klockan 15 och ställdes nu som 22 i kön. Gav då upp efter följande sannolikhetskalkyl: Om två samtal tar minst 30 minuter. Hur många minuter tar då 22 samtal…

Det sägs att turistnäringen blivit en väsentlig del i svensk ekonomi. Hör inte vykortsskrivande till de aktiviteter som ger vårt land välbehövligt bränsle i denna miljardrullning. Eller har turisterna helt gått över till selfies.

Ack så tråkigt. Och vad ska klistras på väggarna i kafferummen därhemma.

Thorsten Fridlizius, Ellagård