ANNONS

Insändare: ”Roslagsbanans räls är för smal”

Idén faller på spårbredden, enligt skribenten.
Idén faller på spårbredden, enligt skribenten.
ANNONS

Svar på insändaren ”Bättre alternativ för Roslagsbanan” den 17 maj.

Skribenten ifrågasätter varför inte andra alternativ än att dra Roslagsbanan i en (dyr) tunnel in till centralen utreds.

Skribenten nämner även som förslag att förlänga Roslagsbanan längs Värtabanan. Grundidén är jag positiv till, men tyvärr är det omöjligt. Värtabanan används i dag till viss godstrafik samt vändning av bland annat X2000-tåg. De är byggda för att köras på normalspår (spårbredd på 1 435 mm), som Värtabanan har.

Roslagsbanan har å andra sidan smalspår (spårbredd 891 mm). Detta gör att det inte bara är att koppla ihop banorna utan vi måste alltså antingen bygga en helt ny järnväg bredvid (svårt på grund av naturreservat) eller ersätta det gamla spåret (och utesluta all trafik som i dag använder Värtabanan).

Vill du till centralen med Roslagsbanan är tunnel den enda möjlighet som finns.

Kan tillägga att även om centralen får större kapacitet då pendeltågen försvinner gör smalspåren att vi måste bygga nytt ändå.

F.Y.I

Vad tycker du? Skriv en insändare här.

ANNONS