”Båtblästringen förgiftar vattnet vid Hägersten”

båt båtar
Myndigheterna har gått emot all beprövad erfarenhet, anser insändarskribenten.
TBT-halterna i Mälaren är 40 gånger högre än godkänt värde. Utanför Hägersten ar halterna fördubblats sedan tidigare mätningar. Det måste stoppas, anser insändarskribenten.

TBT anses som ett av de giftigaste ämnen människan har framställt. TBT-halten i Mälaren närmast Stockholm är nu 40 gånger högre än godkänt värde. Det visar en ny rapport. Även kopparhalten är extremt hög.

Mätningarna är gjorda i november 2017 på 42 platser runt hela Mälaren. TBT-halten har sjunkit överallt utom vid mätpunkten närmast Stockholm utanför Hägersten, där den har fördubblats sedan tidigare mätningar. Koppar har ökat 40 procent vilket också är unikt.   

Orsaken till den stora försämringen är att båtägare samtidigt blästrat uppåt 2 000 båtar i området, på an­modan av Stockholms miljöförvaltning.

Länsstyrelsen har i tre år subventionerat blästringen med mångmiljonbelopp. Tio­tals ton giftiga mikropartiklar har pulvriserats och stora mängder har läckt ut.

Den sammanlagda ytan på mikropartiklarna blir ­tusentals gånger större än då de utgjorde färglagret på båten. Förgiftningen av miljön sker i proportion till den exponerade ytan och kan förgifta människor som andas in dem. Detta är ett brott mot miljöbalken.

Myndigheterna har gått emot all beprövad erfarenhet och vetenskap på området. Arbetsmiljöverket avvisar helt blästring och anger spärrfärger som enda metod. Varven använde spärrfärger på 1980-talet då TBT förbjöds på grund av den extrema hälsofaran. Spärrfärger får inte användas i Stockholm och Mälaren för att forskare på Stockholms Universitet helt felaktigt påstått att de inte tål borstning. Se youtube: ”Svante Bahrton” + ” miljöskandal ”.

Med spärrfärger hade vi  fått en förbättring av miljön i stället för den kraftiga försämring vi nu fått både i Mälaren och miljön runt omkring. Samtidigt har blästrarna utsatts för mycket stor hälsofara. Vi måste få möjlighet att använda spärrfärger för att vända utvecklingen.

Svante Bahrton