”Bilister, sluta klaga på cyklisterna”

Snart får även cyklister köra i körbanan – även om det finns en cykelbana i närheten.
Snart får även cyklister köra i körbanan – även om det finns en cykelbana i närheten.
"Bilister som klagar på att cykelbanorna fått ta plats för bilen har uppenbarligen aldrig cyklat på en kombinerad gång- och cykelbana", skriver insändarskribenten.

Från den 1 augusti gäller en ny lag. Den säger i korthet att cyklister fritt får välja ­mellan vägbana och cykelbana även när den sen­are går parallellt med väg­banan. Jag skriver med­vetet vägbana för att många tror att det heter bilväg.

Det har varit två insänd­are i sommar på ämnet. De, ofta bilister, som klagar på att cykelbanorna fått ta plats för bilen har uppenbarligen aldrig cyklat på en kombinerad gång- och cykelbana.

De är byggda så smala att man precis kan mötas två cyklister. Är det dessutom två gående i bredd på samma ställe så går det oftast inte.

Att blanda gående och ­cyklister på pendlingsstråk är som att tillåta hästskjutsar på E4.

Som trafikant på vägbanan på till exempel Sollentuna­vägen åtnjuter jag för­delen av huvudled, något som inte är lika klart på ­cykelbanan.

En annan insändare är lite svårare att förstå, först klagas det på snabbcyklister på cykelbanan som skrämmer hen. I nästa mening klagas det på snabbcyklister som cyklar på vägen.

Att cykla runt och plinga på alla man ser är inte rimligt. Ingen förväntar sig att man i bil ska tuta varje gång man kör om. Mitt tips till dig är att köpa en backspegel så kan du se när de som ska lite längre och håller lite högre hastighet kommer.

Tyvärr skulle alla ­cyklister i Sollentuna ratas av proffsstallen i Tour de France och Giro d’Italia. Det du upplever som racefart är cirka 30 kilometer per timme, det som är hastigheten för bilar runt skolor och räknas då som krypfart.

Den nya lagen är bra efter­som den kommer sätta­ press på kommuner att bygga ännu bättre cykel­banor med fler cykelöverfarter där bilisterna har ­väjningsplikt.

Cykelpendlare