”Bilister, ni sitter med Svarte Petter”

Sänkt hastighet på E18
Bilisterna borde ta mer ansvar, anser insändarskribenten.
Om bilisterna bryter mot trafikreglerna, då tar "Pruseluskan" en promenad i bussfilen.

Cyklister, bilister och fotgängare. Vilka av dessa borde bete sig lagligt först av alla och föregå med gott exempel för övriga?

Man får cykla eller gå till fots även om man är synskadad, hörselskadad, minderårig eller förståndshandikappad. För bilkörning krävs där­emot ett lämplighetsbevis som kallas körkort.

Alltså är det bilisterna som sitter med svarte petter och åker på att vara så ”lämpliga” att de visar hur laglydnad i trafiken ska se ut, för cyklister och fotgängare som tittar på.

Vi som går och cyklar ser allt som de ”lämpliga” bilisterna gör. Ser vi en enda bilist bete sig olagligt bakom ratten, då tar vi det som ett frikort att strunta i diverse trafikregler till fots och på cykel. Vi cyklar i vänsterfilen, går mot rött, går över gatan mitt i kvarteret, samt spatserar i högerfilen längs hela kvarteret, så fort en kaféstol eller reklamskylt smalnar av gångbanan.

Cirka 90 procent av Sveriges bilister kör för fort på 50-sträckor, visar undersökningarna, år efter år, decennium efter decennium. Den dag vi läser i tidningen att den siffran har minskat från 90 procent till 2 procent, då borde vi verkligen gå och cykla lagligt, men inte förr.

Förresten, hur kan smitbilister tro att de har första tjing på bussfilen och vilja tuta bort fotgängare från bussfilen?

Högersvängande bilister som byter fil ett ”halvt kvarter för tidigt” blir väldigt sura när jag pekar på den vita texten ”BUSS” på asfalten och hytter med pekfingret som Pruseluskan.

Fattar de inte att det är bötesfritt att gå i bussfilen, men inte att köra smitbil där? Om jag ser en stor skylt ”Brödet bakat med kärlek” blockera halva gångbanan, då traskar jag i bussfilen hur mycket jag vill!

Har bilisterna huvudansvaret i trafiken?

Pruseluskan i bussfilen