Busschaufför: Visa oss respekt – betala för resan

Bussbiljett
Köp biljett innan du hoppas på bussen, kräver busschauffören.
Att betala för bussbiljetten borde vara lika självklart som att betala hos frisören eller i mataffären, menar insändarskribenten som själv kör buss.

I mataffärens kassa:  ”Jag betalar nästa gång!” Hos frisören: ”Jag kan väl få klippningen gratis?” Så här beter vi oss självklart inte. I mataffären skulle vi bli polisanmälda och frisören skulle kasta ut oss.

Men i kollektivtrafiken på våra bussar beter sig faktiskt en del resenärer just så. De säger: ”Jag åker på egen risk!” och kliver på utan synbart dåligt samvete.

”Men jag måste komma till jobbet – nu!” eller ”Jag köper en biljett sen … när jag kommer till stan!” är andra vanliga bortförklaringar.     

Som bussförare får man ibland utstå tröttsamma konflikter kring betalning, vilket kan försena bussen och skapa en otrygg upplevelse för andra resenärer.

Det är inte bussförarens skyldighet att låta folk åka gratis när de saknar biljett – det är resenärens eget ansvar att ha en giltig bussbiljett. Precis som det är var och ens skyldighet att betala för vilken vara eller tjänst som helst.

Kollektivtrafiken bygger på att alla som nyttjar den delar på kostnaderna tillsammans med landstinget.

Att kräva att få åka gratis är också att nedvärdera bussförarens yrkesroll. Vi bussförare utför ett för samhället viktigt och ansvarsfullt jobb. Dagligen transporterar vi hundratusentals resenärer som bokstavligen lägger sina liv i våra händer.     

Vi vill inte se mer fuskåkande på våra bussar. Biljettkontrollerna kommer att utökas och bussförarna kommer inte längre att tolerera gratisåkare.

Jag och mina kollegor har en vision, där resenärerna visar oss och andra resenärer den respekt vi är värda, där alla självklart betalar och blippar sin biljett på bussen.

Marlene med alla kollegor som kör buss