Debatt: ”Låt inte skolan bli ett fuskbygge”

”Det är allas ansvar att bidra till ett öppet och demokratiskt samhälle, men framför allt skolan är en viktig plattform för värdegrundsarbete. Oavsett hudfärg, etnicitet eller religiös tillhörighet, för att nämna några exempel, ska varje elev bemötas med respekt och ges samma förutsättningar att nå sina mål.

Skolans vision är glasklar men i praktiken ser det annorlunda ut. Lärare ser ett behov hos elever att få prata om kränkningar, ideal, rasism samt andra frågor som rör deras vardag, men upplever också att tiden inte räcker till.

Det finns en tendens att separera kunskapsutveckling från värdegrundsarbete i skolan.

Fokus ligger på ämneskunskaper och barnens prestationer blir det viktigaste. Det är självklart att alla i skolans personal ska arbeta utifrån allas lika värde, men vi undrar hur det kommer sig att de här frågorna inte har en given plats i skolans läroplan.

Hur kan skolan arbeta med målen mer konkret och praktiskt?

Det framkommer i en granskning av Skolinspektionen att det saknas en gemensam hållning kring demokrati och värdegrundsuppdraget.

Till vilken grad uppdraget integreras i undervisningen varierar beroende på enskilda lärares tolkningar och intressen.

Vi menar att alla lärare bör utgå från ett samlat material och arbeta långsiktigt med att förebygga diskriminering.

Som ett komplement till den befintliga läroplanen har organisationen PeaceWorks tagit fram läromedlet Låt Stå – Antirasism på schemat, där alla elever är delaktiga i att synliggöra och förändra rådande samhällsstrukturer.

Det är en bra början, men skolans värdegrund har inget värde om den inte prioriteras av skolledningen. För att kunna gå från teori till praktik krävs det att skollagen ändras så att visioner blir krav. Skolan behöver en hållbar grund att stå på.

Våra barns framtid byggs i skolan så låt det inte bli ett fuskbygge!”

Röda Korsets folkhögskola, Agera utan att diskriminera