Debatt: Värna kajerna och båttrafiken vid Blasieholmen

Skärgårdstrafik
Skärgårdstrafiken från stadens innerstadskajer är en viktig del av stadens identitet, anser debattskribenterna.

”Stockholm är en av de snabbast växande turiststäderna i världen. Skärgårdstrafiken från stadens innerstadskajer är en viktig del av stadens identitet.

När Nobel Center ska byggas, vilket blir en tillgång för Stockholm, är det av största vikt att det sker på ett sätt som inte skadar båttrafiken. Med båtar från kajer i Stockholms innerstad nås skärgården på bara några minuter. När staden växer och gatuutrymmet minskar är kajerna, fartygen och vattenvägen ovärderliga tillgångar. Detta är en stor tillgång för staden.

Ändå har antalet kajmetrar för sjöfart i Stockholm minskat undan för undan. Sjöfartsverksamheten får slåss om utrymmet med bland annat restauranger, caféer och cykelbanor. Och nu även med byggandet av Nobel Center på Blasieholmen.

Enligt detaljplaneförslaget för Nobel Center ska kajen med tillhörande vattenområde bevaras för att säkerställa den rörliga sjöfartens behov och i byggnadsförslaget för Nobel Center står det att ”sjöfartens positiva egenskaper, möjligheter och behov i området ska tas tillvara och Nobel Centers publika verksamhet ska ge ökade förutsättningar för den rörliga sjöfarten, vilket i sin tur skapar mervärde för centret”. Så är det givetvis i den bästa av världar. Vår erfarenhet är dock att det inte alltid blir så.

Vid liknande vattennära byggnadsplaner publicerar man gärna bilder på båtar i glättiga och trevliga illustrationer. Men när projekten sedan realiseras används kajerna i stället för andra ändamål. Vi är oroade över att båttrafiken även i fallet Nobel Center ska reduceras till en trevlig illustration, som trängs undan när byggprojektet förverkligas. Försvinner hamnmiljön på Blasieholmen har sjöfarten förlorat ytterligare ett antal meter av sina kajer.”

Stockholms Handelskammares Sjöfartsutskott