”Hög tid byta spår från 60-talets motorvägsvision”

Bilkö bilar motorväg
En östlig förbindelse skulle öka bilåkandet, menar tre debattörer.
Vi behöver minska bilismen – inte öka den, menar tre debattörer.

Svar på insändaren:

Regeringen måste ta sitt ansvar för att Östlig förbindelse blir verklighet, skriver Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen, i Mitt i.

I själva verket visar erfarenheterna att resultatet i stället blir ökad trafik med ökad trängsel och större klimatpåverkan som resultat. För Östermalms del planeras en avfart vilket kommer att öka trafiken i betydande grad.

Om Östlig förbindelse förverkligas visar Trafikverkets beräkningar av trafikflödena att trängseln ökar ytterligare på Södra länken, Norra länken, Norrtäljevägen och Värmdöleden. Dessutom planeras en avfart på Östermalm som visserligen initialt avlastar trafiken i Gamla Stan och på Centralbron men som samtidigt kommer att öka trafiken på Östermalm i betydande grad.

En annan konsekvens av Östlig förbindelse som inte tycks bekymra Transportföretagen är dess påverkan på den pågående klimatkatastrofen. Trafikverket konstaterar i sin rapport ”Åtgärder för att minska transportsektorns utsläpp av växthusgaser”, att även om vi klarar att öka försäljningen av elbilar rejält så måste biltrafiken totalt sett minska med 30 procent, i storstäderna ännu mer. Trafikverkets slutsats är därför att det befintliga vägnätet räcker till.

Därför bör de 20 miljarder som bygget av Östlig förbindelse beräknas kosta i stället användas till rejäla satsningar på modern, snabb kollektivtrafik på spår och på vatten. En sådan satsning skulle både minska trängseln i trafiken och samtidigt minska vår klimatpåverkan.

Om Transportföretagen verkligen månade om sina medlemmar borde organisationen arbeta för en samhällsplanering som minskar privatbilismen istället för att öka den.

Vi uppmanar därför Ulf Perbo att försöka byta spår från 60-talets motorvägsvision till framtidens smarta trafiklösningar som både minskar trängseln i trafiken och samtidigt dess klimatpåverkan.

Staffan Filipsson, Redaktör Trafikval Öst
Ronny Fors och Hanna Nilsson Naturskyddsföreningen i Nacka
Beatrice Sundberg Naturskyddsföreningen i Stockholms län