”Hysterin med cykelbanor drabbar bussarna”

"Tunga fordon kan då knappast passera varandra utan att slå i varandras backspeglar."
"Tunga fordon kan då knappast passera varandra utan att slå i varandras backspeglar."
Skribenten som är en busschaufför tycker att cykelbanorna förstör för lokaltrafiken.
"Risken är stor att vägen inom kort blir en av Sveriges längsta parkeringsplatser."

Överallt i Stockholm anläggs breda cykelbanor. Det är bra med cykelbanor, men vid den nuvarande utbyggnaden vägrar man kompromissa en enda centimeter, oavsett konsekvenserna.

På Ulvsundavägen nöjer sig staden inte med en bred och lyxig cykelbana. Nej, där byggs två cykelbanor, en på vardera sidan av vägen, med konsekvensen att körfälten för övriga fordon smalnas av till tre meter. Tunga fordon kan då knappast passera varandra utan att slå i varandras backspeglar. Busshållplatserna har också gjorts för smala så att man tvingas trixa med körfältsmålningen för att leda trafiken förbi och undvika svåra olyckor.

Men under stora delar av året syns inte körfältslinjerna under snötäcket. Jag beklagar även er som använder Bromstensvägen under högtrafik. Risken är stor att vägen inom kort blir en av Sveriges längsta parkeringsplatser. Staden kommer permanent minska körfälten till ett i vardera riktning. Eftersom det redan är långa köer i rusningsriktningen så kan ni själva räkna ut hur det kommer att se ut när cykelbanan står klar.

De köande förarna kommer söka sig andra vägar, ex. Sundbyvägen. Sök därför ny plats för era barn om de går i Sundbyskolan eftersom ett pärlband av försenade bilister kommer passera i hög fart, studsande över farthindren. Ingen skugga ska ändå falla över dessa förare. De som hittar smitvägarna är de egentliga miljöhjältarna, eftersom de vägrar stå på tomgång i köerna och spy ut avgaser.  Det värsta är kanske att cykelbanan är onödig eftersom vi redan har Dagsverksvägen att cykla på, en lågtrafikerad villagata parallellt med Bromstensvägen.

Men den gratislösningen duger inte för cykelfanatikerna. Beslutsgången i dessa frågor är felaktig. Först fattar politikerna ett beslut om var det ska anläggas cykelbana och hur bred den ska vara. Därefter tvingas hårt pressade tjänstemän verkställa beslutet oavsett vilka konsekvenserna blir för exempelvis busstrafiken. Många tjänstemän skäms och mår dåligt över detta, men de tvingas knyta nävarna i byxfickorna.

Uppgiven bussförare