Insändare: ”Oförskämt att upprepa förnamnet”

headset telefonoperatör
Genrebild.
Att en försäljare upprepar ens förnamn hela tiden är både irriterande och ohyfsat tycker insändarskribenten.

Dessa försäljare som ringer för att övertala en att byta elbolag eller gå med i en bokklubb är förstås väldigt enerverande. Det värsta är dock att man måste lära dem grundläggande hyfs.

Jag brukar påtala att det är oförskämt att upprepa ens förnamn hela tiden, och frågar om det är något de får lära sig, eftersom alla gör det. De blir ställda och påstår att det inte är så, men varför skulle annars alla försäljare i var och varannan mening infoga ens förnamn?

Man kan förstås tänka sig att de instrueras att vara personliga för att vinna eventuella kunders förtroende, men de flesta lär bli väldigt irriterade på detta oskick.

Kan dessa unga försäljare känna sig bekväma med att ständigt upprepa främmande personers förnamn? Märker de verkligen inte att det låter väldigt konstigt och är ohyfsat?

Henrik Scheutz


Vad tycker du? Vill du också skicka in en insändare? Klicka här!