Insändare: ”Stridsvagnshinder” mot cyklister

"Stridsvagnshindret" i skogen blockerar allemansrätten, anser insändarskribenten.
"Stridsvagnshindret" i skogen blockerar allemansrätten, anser insändarskribenten.
Store markägaren Douglas hindrar cyklister och andra med betonghinder. "Lös in marken om inte markägaren accepterar cykelbanor", skriver insändarskribenten Lars-Henrik Larsson.

Jag tog en cykeltur tillsammans med min son mellan Täby och Åkersberga en dag. Man kan välja mellan att åka 276:an, genom Rydboskogen och över Svinninge. Det senare är en omväg så vi valde skogen dit och 276 hem. Tyvärr har markägaren genomfört en rad åtgärder för att förhindra att allemansrätten utnyttjas.

Ett fruktansvärt fult ”stridvagnshinder” står mitt i skogen, vilket verkligen känns ovälkomnande. Vägen är usel, men borde kunna göras om till bra cykelväg med rätt enkla medel.

På väg hem tog vi 276:an som ju tillåter cyklar, men som saknar cykelbana. Framför allt vid Rosenkällarondellen blir det riktigt obehagligt med filkörning mellan bilarna.

På den gamla vägen väster om Ullnasjön finns nästa hinder, vägen är avgrävd av samma markägare.

Hur är det möjligt att en ensam markägare skall begränsa en hel regions cykelresor?

Hur är det egentligen tänkt att cyklister skall ta sig till Stockholm från Åkersberga?

Varför gör inte kommunen något?

Tills en cykelväg är anordnad tycker jag att Trafikverket skall sänka farten till 60 km/h på 276:an.

Om markägaren inte accepterar cykelbanor föreslår jag att kommunen löser in den aktuella marken.

Lars-Henrik Larsson


Vad tycker du? Tyck till i ämnet – eller i ett helt annat ämne. Skriv din debattartikel eller insändare här!