Insänt: Cykelbanan är överdrivet bred

Cykelbanan har tagit väl mycket plats på Saltsjöbadsleden, anser skribenten.
Cykelbanan har tagit väl mycket plats på Saltsjöbadsleden, anser skribenten.

Det är bra att kommunen bygger cykelbanor för att långsiktigt optimera för cyklister och miljö, men den omtalade cykelvägen mellan Saltis och Fiskis är orimligt bred.

Eftersom det numera inte finns någon vägren så tvingas moppebilarna (moppebilarna ökar explosionsartat i Saltsjöbaden) och vanliga mopeder att köra utan möjlighet att köra åt sidan.

Det är en lång svag uppförsbacke och de motorsvaga moppebilarna går då långsammare, cirka 35-40km/h. I morgonstressen gör någon stressad bilist förr eller senare en ogenomtänkt omkörning.

Även utan moppebilar så är denna sträcka numera ibland riktigt obehaglig att köra. Vägen fungerar mycket sämre, bilarna ligger tätt i rumpan på varandra och man upplever irriterad hets.

Satsa på att bredda cykelvägarna närmare stan i stället, där cykeltrafiken flera tusen procent tätare, det skulle hjälpa oss cykelpendlare. Saltsjöbaden är långt från Stockholm och hur gärna man än vill så kommer inte denna överkapacitet behövas.

Om ni undrar över varför det är så få som använder den nya breda cykelvägen så beror det kanske fortfarande på vädret, men även att om man cyklar via Svartkärrsvägen mot Fisksätra så bli cykelvägen kortare än om man använder den nya på Saltsjöbadsleden (mätt från korsningen vid Statoil till början av Gamla Saltsjöbadsvägen mot Stockholm), men den är mer kuperad.

Väljer man i stället att cykla den mindre kuperade cykelvägen via Vinterbrinksvägen så sparar man cirka 350 meter genom att använda den nya breda cykelvägen på Saltsjöbadsleden vilket ger en tidsvinst på 50 sekunder om man cyklar i 25 km/h.

Om man bara ska cykla mellan Saltsjöbaden och Fisksätra och inte vidare mot Stockholm så är de gamla cykelvägarna klart bättre.

Cyklisten