Insänt: Mindre pedagogtid för varje barn med 30 timmars förskola

Jag gillar verkligen att Haninges politiker förstått att förskolan lägger grunden till det livslånga lärandet och att om vi vill höja antalet barn som går ut grundskolan med godkända betyg så är förskolan helt rätt ställe att börja.

Men hur ni tror att man, genom att erbjuda barn till föräldralediga och arbetslösa förskola 30 timmar i veckan i stället för 25 utan att ge förskolorna mer resurser, ska lyckas uppnå detta är för mig en gåta.

Ni vill alltså att vi pedagoger inom förskolan ska lyckas ge Haninges barn en bättre grund att stå på genom att vi får barn fler timmar på förskolan, utan att få mer pengar till högre personaltäthet!

Resultatet av denna reform är att varje barn nu får mindre pedagogtid än tidigare. Om man ser till de timmar pedagogerna arbetar jämfört med de timmar barnen är närvarande, så blir det alltså en försämring för alla barn.

Hur ska detta kunna skapa bättre förutsättningar för det livslånga lärandet?

Det har i och med denna förändring även blivit svårare för pedagoger att hitta tid för att kunna planera, dokumentera och reflektera. Detta bidrar inte direkt till att höja den pedagogiska verksamhetens kvalitet.

Så ni vill höja Haninges elevers kunskaper genom att ge mindre tid för varje barn i förhållande till pedagogerna samt mindre tid för pedagogerna att utveckla sin verksamhet? Jag kan ge er ett hett insider-tips: Det kommer inte att fungera!

Ge oss mer resurser så vi pedagoger får möjlighet att se varje barn och hjälpa dem att hitta sina egna vägar till kunskap och tänkande. Då kan jag lova er att vi kan lägga en grund till det livslånga lärandet som gör att Haninges barn kommer slå er alla med häpnad!

Förskolläraren

Fakta

Vill du säga din åsikt?

Skriv om något som gör dig glad, upprörd eller fundersam. Eller varför inte hylla en hjälte?

Skriv din insändare på mitti.se/insandare och skicka gärna med bilder – vi vill ha många foton!

Din text kan publiceras både i tidningen och på hemsidan.