”Bjud inte på reklamen på plastpåsen”

plastpåse
Gratisreklam – eller?
Vänd din plastpåse ut och in, uppmanar insändarskribenten.

Mat måste du handla. Länge har det snackats om tygpåsar eller mer stabila varianter för att få engångspåsarna att användas i mindre utsträckning, allt för att vara mån om miljön.

Nu på sistone har det gjorts ännu mer försök till att öka affärsutnyttjarnas incitament att hålla sig borta från denna naturpåverkande saktransporteringshjälp genom att höja priset, eller som klädbutikerna att börja ta betalt för påsarna de nyinförskaffade persedlarna hanteras i på väg hem.

Allt väl så långt. Men nu till den kluriga frågan. Hur kommer det sig att butiker och affärer fortfarande tillåts att trycka sitt företagsnamn på dessa naturhälsobovarna? I stället för att jag ska betala överpris för en påse kan jag tycka att företagarna borde mantla sin roll. Från och med nu är det helt blanka påsar som ska gungas i folks händer. Som det är nu så blir min plånbok tunnare men affärerna får fortfarande sin exponering .

Sedan är ju tygpåse så klart bättre. Men ibland behöver jag fultransportera hem köpta varor. Man är ju inte mer än mänsklig. Dock har jag löst en del av problemet genom att vränga plastpåsen ut och in. Jag må förlora pengar på min glömska, men jag ska minsann inte bjuda på någon reklam.

Joel