”Korgstapeln rasade ner över mig”

staplar av kundkorgar
Staplar av kundkorgar.
Insändarskribenten undrar vem som tar ansvar för staplarna av kundkorgar i matbutikerna.

Öppet brev till centralt ansvariga samt lokalt butiksansvariga och facket hos Coop, Ica, Hemköp och Willys.

I slutet av juli förra året satt jag på en bänk, avsedd för kunder, vid kassorna i en stor livsmedelsbutik i Järfälla.

Plötsligt rasade en stapel med kundkorgar på över två meter, som stod en bit ifrån mig, mot mitt vänstra ben. Trots tjocka jeans blev det blödande sår och smärta ner till fotknölen, där korgstapeln till slut landade.

Orsaken till fallet var att ett av de små hjulen på vagnen, som bar korgarna, gått sönder. Men det kunde lika lätt ha hänt om någon råkat knuffa till stapeln.

staplar av kundkorgar

Mitt i det onda var jag tacksam över att en liten pojke, som satt med sin mamma bredvid mig på bänken, inte fick korgarna över sig. Det behövs inga vilda fantasier, för att inse vad det hade kunnat innebära.

För mej blev slutet på sommaren så lagom trevlig med värk, inställda semesteraktiviteter och upprepade läkarbesök. Fotbesvären har ännu inte gått över.

Den aktuella butiken staplar fortfarande två-metershöga både små och hjulförsedda tunga kundkorgar vid ingången, och deras konkurrenter i Barkarby och Jakobsberg har inte bättre omdöme.

staplar av kundkorgar

De fyra bilderna, tagna veckan före påsk, från butiker i Järfälla, vid ingångarna och utgångarna, talar sitt tydliga språk.

En bärande affärsidé borde vara att det är bättre med friska och levande kunder och medarbetare än skadade och döda.

Vad gör ni för att eliminera den här risken i Järfälla och över hela landet?

Överfallen, Järfälla