”Krogägare – så får ni fler gäster!”

Krog restaurang
Volymen är olidligt hög, menar insändarskribenten.
Insändarskribenten har ett effektiv – och enkelt – knep.

Om ni som driver restauranger får veta vilket det bästa knepet i dag är att få många gäster som dessutom trivs och gärna kommer tillbaka, skulle det vara intressant?

Det räcker med att inse följande: Ta bort musiken eller sänk den rejält.

Se till att den musik som spelas bidrar till att sänka gästernas stressnivå i stället för att höja den.

Gäster tvingas skrika

Det är helt ofattbart att vi står ut med den ljudvolym som gör att vi tvingas sitta och skrika till varandra för att höras.

Om du sedan även fixar en belysning i restaurangen som känns trevlig blir det ännu bättre.

Den smarta restaurangägaren använder förstås den behagliga ljudmiljön i sin marknadsföring. Jag lovar att det finns tusentals personer, i alla åldrar, som kommer att föredra att besöka en ”tyst” restaurang.

Varför det inte finns någon opinion mot den terror som den höga ljudvolymen utgör på restauranger och fik är för mig en gåta.

Tips från en gäst som fått nog

Här kommer några tips som vi alla kan följa: Nästa gång du går på en restaurang där du tycker musiken är för hög: Be personalen att sänka och om de inte vill göra det – gå därifrån.

Innan du bokar bord, ring till restaurangen och hör om de kan garantera en ljudvolym på musiken som inte skär genom samtalen eller fråga om de är en ”tyst” restaurang.

Om du kommer till en restaurang som faktiskt har en låg volym på sin musik eller är utan musik, berätta för personalen att du uppskattar det.

Lotta