”Varför så mycket onödigt i skolan?”

Först slutade "superrektorn" Lina Axelsson KIhlblom – nu lämnar även skolchef Mats Öhlin.
Mest onödigt vetande?
Man lär sig nästan bara onödiga saker i skolan, tycker Isak.

Jag vill bli journalist. Varför behöver jag lära mig om flodkulturer och hur man räknar ut arean på en cirkel?

Jag skulle ha mycket mer användning av att veta hur man hyr en lägenhet eller hur man köper en bil.

Skolan fungerar nästan exakt likadan som för 100 år sedan. Den är optimerad för barnen för länge sedan. Nu när världen har förändrats på nästan alla sätt måste innehållet i vad vi lär oss också göra det.

Få elever har ens koll på vad vi jobbar för – betygen, en bokstav på ett papper? Än mindre vad som händer efter 9:an och senare. Omdetta har vi inte fått lära oss i skolan. Hur ska vi kunna leva i framtiden när vi inte lär oss om framtiden i skolan?

Vi måste få lära oss fler saker som faktiskt är viktiga. Vi lär oss om Sveriges kungar, trots att vår kung inte längre har någon makt, samtidigt som världen kanske håller på att rasa ut i ett tredje världskrig! Men lär vi oss om nutiden? Nej, varför skulle vi?

Men nutidens händelser är väl viktigare än vad som hände för 2000 år sedan . Eller?

Visst får vi lära oss en del nyttiga saker också, som hur man lagar mat och sätter upp en budget. Men det väger inte upp allt onödigt.

Mitt förslag på förbättring är att man får välja själv vad man vill lära sig. Till exempel ett system där man måste ha minst åtta lektioner per dag, men får välja vilka, beroende på vilket yrke man vill ha i framtiden. De som inte vet vad de vill jobba med kan få en plan vald av en lärare.

Skolverket eller de som nu bestämmer över skolan borde sätta sig ner och ta en titt på vad vi lär oss, vad som är oviktigt och viktigt, och även titta på hur långa skoldagar vi har, läxor etcetera.

Helt enkelt måste vi ta en titt på skolsystemet och göra om det för nutidens behov!

Isak