”Spara in på stadsbussarna – rädda i stället bussarna i Haninge”

Insändarskribenten vill inte att busslinjerna i södra Haninge förändras.
Insändarskribenten vill inte att busslinjerna i södra Haninge förändras.
Therese från Krigslida i Haninge tycker att SL bör spara in på innerstadsbussarna för att kunna hålla kvar busslinjer i sin nuvarande sträckning i södra Haninge.

Hej,

Jag är en av alla dem som drabbas av indragningarna av bussar i södra Haninge.

Jag bor i området Krigslida som ligger mellan Västerhaninge och Tungelsta. Min tågstation är en av stationerna som drabbas av pendeltågens skip-stop.

Jag har hört olika bud om att vissa delar av sträckan ska ersättas av 844 och 837, men det verkar väldigt oklart

Insändarskribenten Therese

I sommar har jag pluggat klart och jag har fått jobb i Jordbro, det är jättekul!

Men Jordbro är också drabbat av pendeltågens skip-stop.

Hm, så ni vill inte att jag ska åka tåg, eftersom tågen ofta inte stannar på mina stationer? Och ni vill inte att jag ska åka buss eftersom buss 835 dras in?

Jag har hört olika bud om att vissa delar av sträckan ska ersättas av 844 och 837, men det verkar väldigt oklart.

I media verkar indragningarna förklaras med ekonomi, vi i södra delen av Haninge ska hjälpa till att spara regionens pengar för att det nybyggda området Vega i norra delen av Haninge ska få pendeltåg (utan skip-stop) och flera nya busslinjer.

Det här upprör många av oss. 

Men jag har en lösning!

Vi behöver inte alls spela ut södra mot norra Haninge.

Men jag har en lösning!

Vi behöver inte alls spela ut södra mot norra Haninge.

Haninge är en del av Region Stockholm (tidigare Stockholms läns landsting) och därmed kan vi spara in pengarna i en annan del av regionen.

Genom att dra in på bussarna i innerstaden kan vi i kranskommunerna få behålla våra kommunikationer

Insändarskribenten Therese

I en artikel i Mitt i Haninge 14 december 2018 sa ”Jason Orfanidis, affärsförvaltare på SL:s bussplanering, att det inte finns någon mening med busstrafiken när pendeltåget går parallellt”.

Och mina damer, herrar och politiker, här har vi lösningen: I Stockholms innerstad finns det fjärrtåg, pendeltåg, tunnelbana, spårvagn, Roslagsbana.

Det kan rimligtvis inte finnas något som helst behov av bussar med så mycket spårbunden trafik.

Genom att dra in på bussarna i innerstaden kan vi i kranskommunerna få behålla våra kommunikationer.

Therese