Insänt: Ska trötta förare köra skolskjuts?

Mattias Bernhardsson.
Mattias Bernhardsson.
Rättvisepartiet socialisternas Mattias Bernhardsson har synpunkter på upphandling av skoltaxi.

Haninge har upphandlat skolskjuts samt specialtransporter (särskola, specialskola, LSS och rullstolstaxi) av Sverigetaxi i Stockholm AB (Taxi 020).

Jag har genom träffar med dessa förare fått en stor inblick i deras slavliknande arbetsvillkor. Förarna pressas att ta fler köruppdrag än vad de orkar. Detta är ett direkt resultat av att förarna saknar garantilön och måste jobba 75 timmar i veckan för att komma upp i en dräglig lön. En 40-timmars arbetsvecka ger bara ca 11 000-13 000 kronor i månaden.

Mina frågor till grundskolenämnden är:

1. Vilka faror och problem finns med att förare kör barn till och från skolan när de är trötta?

2. Är det acceptabelt att de förare som kör skolskjuts åt Haninge kommun är oförsäkrade och saknar meddelarfrihet?

3. Borde inte kommunen agera för att kraven på leverantörer av skolskjuts innefattar de krav på arbetsskadeförsäkring, sjukförsäkring, tjänstepension och avtalspension motsvarande gällande kollektivavtal, på samma sätt som äldreförvaltningen gjorde gentemot leverantörer inom sitt verksamhetsområde?

Mattias Bernhardsson
Gruppledare Rättvisepartiet Socialisterna i Haninge