ANNONS

Insänt: P-bolaget kör med ren utpressning

ANNONS

Den 26 april ville jag parkera bilen på parkeringen i Tullinge centrum i cirka nio timmmar. På p-automaten tillhörande Svensk Parkeringsservice AB stod det att den inte tar emot vare sig Visa eller Mastercard och att den enbart accepterar kort utan chip (i vilket århundrade lever p-företaget)?

Jag hade mitt St1-kort som är chiplöst. Fyra gånger försökte jag med detta kort – utan resultat. Det andra alternativet var att betala med mynt. Jag hade inte 100 kronor i småpengar, jag hade bara tre enkronorsmynt.

Det kom en annan bilist som försökte med sitt chiplösa Volvo-kort – samma sak. P-automaten ville inte, det stod ”kortet oläsligt” och ”kortet ogiltigt” om vartannat.

Jag ringde telefonnumret på automaten, förklarade att automaten inte fungerar, bad om att få kontrollnummer för att slippa p-bot.

Personalen hävdade dock att jag måste betala med mynt. När jag sa att jag inte hade mynt sa personalen att jag måste gå till närmaste butik och växla. Men klockan 07.20 på morgonen finns det inga butiker som är öppna i Tullinge centrum.

Jag försökte få personalen att förstå att det är fullständigt orimligt. Utan resultat.

Då lämnade jag bilen på vinst och förlust och åkte till jobbet. När jag sedan hämtade bilen hade jag naturligtvis fått en böteslapp på 400 kronor.

Jag hävdar att Parkeringsservice AB uppsåtligen avstår från att reparera eller uppgradera sin p-automat. Bolagets arbetssätt är att tjäna snabba pengar på att beröva oss, konsumenter, möjligheten att betala för parkeringen på ett rimligt sätt.

I stället sysslar Svensk Parkeringsservice AB med utpressning.

ANNONS

Helena Isaksson, Tullinge

Fakta

Vill du säga din åsikt?

Skriv om något som gör dig glad, upprörd eller fundersam. Eller varför inte hylla en hjälte?

Skriv din insändare på mitti.se/insandare och skicka gärna med bilder – vi vill ha många foton!

Din text kan publiceras både i tidningen och på hemsidan.