ANNONS

Insänt: Skolan straffar eleverna som sköter sig

ANNONS

Jag har två barn som går i olika skolor i Huddinge. I båda klasserna finns det elever som utmärker sig gentemot de andra, och inte på ett positivt sätt.

Saken är den att dessa elever stör, skrämmer och förstör för de övriga eleverna i klassen.

Är det rimligt att övriga elever får försöka tillgodogöra sig kunskaper i andra lokaler än de där de störande eleverna får sin undervisning? Vad sänder det för signaler till dem som sköter sig?

Flera föräldrar har i omgångar varit i kontakt med ansvariga lärare och rektor om detta och får svaret att ärendet hålls under uppsikt, men sedan händer ingenting! Det är bara ett standardsvar som gör att de ansvariga bara lyckas förhala ärendet så pass långt att klassen hinner splittras efter tre år. Innan någon rapporterar in det på nytt i den nya klassen så hinner det säkert gå ett år innan någon tröttnar, och sedan lyckas man förhala det igen tills klassen delas upp igen. Sopa allt under mattan bara.

Med dessa konflikträdda och handlingsförlamade ansvariga är det inte konstigt att resultaten i svenska skolan sjunker. De gör det lätt för sig genom att låta barnen som vill lära sig straffas och barnen som stör belönas.

Pisa-resultaten talar för sig själva, och att våld i skola och ute ökar, blir råare och kryper nedåt i åldrarna – kan det bero på att de ansvariga inte har modet att ta sig an dessa barn utan i stället indirekt uppmuntrar de skötsamma att få fördelar genom att bete sig illa?

Vad hände med särklasserna som man tidigare placerade barn med problem i? Där skulle man kunna sätta in resurser och hjälpa barnen.

Föräldern

ANNONS
Fakta

Vill du säga din åsikt?

Skriv om något som gör dig glad, upprörd eller fundersam. Eller varför inte hylla en hjälte?

Skriv din insändare på mitti.se/insandare och skicka gärna med bilder – vi vill ha många foton!

Din text kan publiceras både i tidningen och på hemsidan.