Kollektivtrafiken kan finansieras via skatten

En solidariskt finansierad kollektivtrafik har flera fantastiska fördelar. Stressade bilister skulle erbjudas både ekonomiska och miljömässiga incitament för att välja kollektivtrafiken framför bilen. Alla skulle få renare luft och vi skulle sänka våra gemensamma koldioxidutsläpp. Samtidigt skulle vi spara många sköna skattemiljarder genom att undvika det moderata vansinnesprojektet Förbifart Stockholm, som baseras på lögn, förbannad lögn och statistik.

Till alla som reflexmässigt invänder att ”vi inte har råd”: Vi har precis lika mycket råd att skattefinansiera kollektivtrafiken som vi har att avgiftsfinansiera den. Kostnaden per resenär bör till och med bli lägre. Med en rejält utbyggd kollektivtrafik och fler resenärer ökar effektiviteten, samtidigt som avgiftsfriheten innebär att vi slipper betala för alla spärrar, vakter och biljettkontrollanter.

Värdet av bättre luft och minskade utsläpp kan inte värderas enbart i pengar. Samma sak gäller den fria rörligheten för alla stockholmare. Som en bonus skulle vi dessutom putsa upp Stockholms varumärke och locka mer turister till staden, vilket för med sig ökade inkomster.

En solidariskt finansierad kollektivtrafik skulle slutligen kunna föra oss närmare varandra som medborgare och bidra till ett bättre integrerat Stockholm.

Stefan Bruhn, Årsta

Kostnaden per resenär bör till och med bli lägre med en skattefinansierad kollektivtrafik, tror skribenten.arkivbild

Värdet av bättre luft och minskade utsläpp kan inte värderas enbart i pengar.