ANNONS

”Kollektivtrafiken kan göras gratis”

Bagarmossens tunnelbanestation
Insändarskribenten tycker att kollektivtrafiken i Stockholm borde bli gratis för alla.
På sikt borde kollektivtrafiken bli gratis för alla. Det vore den största insatsen för klimatet som kan göras.
Det skriver insändarskribenten Stig Henriksson.
ANNONS

Signaturen Maja tycker att pensionärer borde få åka gratis i kollektivtrafiken.

Tyvärr röstade övriga partier i regionfullmäktige ner Vänsterpartiets förslag om att pensionärer ska få åka gratis i lågtrafik. Visst, det skulle innebära cirka 300 miljoner i lägre intäkter, men det kan man spara in på konsulter och det ökande antalet administratörer.

”Att slippa provisioner sparar 238 miljoner varje år”

På sikt borde kollektivtrafiken bli kostnadsfri för alla. Det vore den största insatsen för klimatet som kan göras. Och det blir förstås inte dyrare att betala kollektivtrafiken över skattsedeln – tvärtom.

Att slippa provisioner till återförsäljare, datasystem, kontrollanter, spärrar med mera skulle faktiskt spara 238 miljoner varje år. Dessutom går bussarna raskare om chauffören inte behöver kolla biljetter. ­

Under en resa med busslinje 4 i Stockholm, är 35 procent av körtiden biljettvisering, stopp och annat slöseri som vi skulle kunna minska med avgiftsfri kollektivtrafik.

Att betala trafiken över skatten skulle alla som tjänar under 60 000 i månaden vinna på.

”Kan Luxemburg och Tallinn så kan Stockholm”

Men ska inte också resenärerna bidra till den nödvändiga utbygganden av kollektivtrafiken? Nej, varför det? Lika lite som att de inlagda patienterna ska bidra till sjukhusens investeringar. Särskilt inte som nyttan med att fler åker kollektivt också är till glädje för den som måste ta bilen då köerna minskar på gatorna.

ANNONS

Kan Luxemburg och Tallinn men också Avesta, Kiruna, Sala och Fagersta ha nolltaxa på sina lokala bussar så kan Stockholm – om viljan finns!

Stig Henriksson

ANNONS