Med god pressetik bekämpar vi falska nyheter

Chefredaktör Anna Körnung.
Chefredaktör Anna Körnung.
Om 2016 var det år då faktaresistens och fejkade nyheter fick rejält fäste har 2017 chans att bli året då vi i media gör vad vi kan för att motarbeta trenden.

Men vad kan göras när alla typer av innehåll sprids allt snabbare och det inte alltid är så lätt att veta vem som står bakom eller vilka källor som används?

Öppet och transparent

Fler och fler branschkollegor jobbar systematiskt med dessa frågor och så även vi på Mitt i. I våra just uppdaterade pressetiska riktlinjer betonar vi – förutom rena hygienfaktorer som att vår nyhetsförmedling ska vara korrekt och allsidig, att vi ska vara generösa med rättelser och genmälen, att våra namnpubliceringar ska vara ansvarsfulla och att vi behandlar intervjupersoner schysst – öppenhet och transparens.

Det handlar om trovärdighet

Dessa två faktorer är i dag kanske viktigare än någonsin för att behålla läsarnas förtroende och stärka trovärdigheten. Det kan till exempel handla om att förklara hur vi tänker när vi publicerar ett namn, vilka hänsyn som behöver tas vid publicering eller hur vi har gjort en granskning.

Här kan den som är intresserad läsa hela dokumentet med Mitt i:s pressetiska riktlinjer.