Kunnig vårdpersonal ger trygghet i vården av gamla

Svar på insändaren ”Gamla och sjuka får inte längre dö i frid” den 23 september:

Du beskriver den äldrevård som jag också känner igen mycket väl. Oftast om inte alltid pratar sjukvårdspersonalen om de äldre i stället för med de äldre. Ett sådant arbetssätt utgår oftast utifrån närståendes önskan om att ens äldre närstående ska bli bättre eller friskare.

Som legitimerad sjukvårdspersonal inom äldrevård vet jag vad det beror på. Inom äldrevård är det stor personalomsättning framförallt på sjuksköterskor. Cirka 13–15 sjuksköterskor har slutat bara på min avdelning senaste åren. Som regel anställs nyutexaminerade sjuksköterskor som saknar erfarenhet och kunskap om äldre­vård. Ledningen satsar inte på kompetens och därmed kvalité, vilket givetvis leder till otrygga beslut kring den äldres vård som förvirrar närstående.

En äldre kvinna med demens som ­inte vill äta, dricka eller komma upp är vardag för mig som arbetar inom äldrevård. Hennes livskvalité handlar numera om vila. Med trygg, kompetent personal som arbetar i team och ger korrekt information till närstående kommer man långt. På så sätt bedrivs personcentrerad vård, det vill säga att vi pratar med våra äldre hur de vill ha det den sista tiden i livet.

Närstående är absolut viktiga också i vården, de kan givetvis ge oss bakgrund och framföra sina önskemål, men medicinsk och omvårdnadsmässig kunskap besitter personalen under förutsättning att de får kompetensutveckling och stöd från ledningen.

Låt anhöriga anmäla äldrevård! Det är kanske då får ledningen upp ögonen för att kompetens och trygghet hos personalen är de viktigaste delarna för att bedriva god och säker äldrevård med äldre i fokus.

Sjuksköterska