Låt Värmdöborna få åka med seriösa taxibolag

Insändarskribenten uppmanar taxibolagen att informera kunderna om hur jämföreslsepriset fungerar.
Insändarskribenten uppmanar taxibolagen att informera kunderna om hur jämföreslsepriset fungerar.

Taxi Stockholm silar mygg och sväljer kameler! I sin stora vishet har de nu belagt Värmdöbor ett förbud att hjälpa varandra lokalt i sin iver att ge igen på deras stora konkurrent om taxikunderna, Taxikurir och Fågelviksgruppen.

Själva äger de ju varumärket Värmdö Taxi, vårt eget eminenta lokala bolag.

Det är dem jag själv ringer här ute när jag behöver taxi trots att jag kör för det så kallade konkurrerande bolaget i innerstan, som också har gott rykte och trogna kunder, nämligen Topcab.

Det är knappast mitt fel att Fågelviksgruppen köpt varumärket Topcab och det gör mig knappast mer ’kurirvänlig’.

I stället för att jaga oss lokalpatrioter och hindra oss från att hjälpa varandra och hålla våra gemensamma grannar/kunder nöjda för några hundra i månaden, låter de 2 000 andra taxibilar parasitera på sitt eget varumärke och namn med miljoner i förlorade intäkter för förare och åkare. Per månad!

Dessa kunder har ju bara följt förarnas råd att bara ta en bil som det står något i stil med Taxi och Stockholm på. Om ni verkligen vore intresserade av att tjäna in några futtiga korvören här och där vore väl det bästa både ni och Fågelviksgruppen kunde göra, att informera alla kunder om hur jämförelsepriset funkar?

De kunder som en gång betalt 700–800 spänn för att åka till en närförort vill knappast åka taxi i fortsättningen.

Om inte alla seriösa bolag tar sitt ansvar och berättar sanningen för kunderna en gång för alla i en stor kampanj. Visst, det är en kostsam investering, men då skulle parasiterandet på ert varumärke snabbt förlora sin betydelse, då kunderna i stället känner igen ett vettigt pris i stället för ett löv, en ’nästan’ Stockholmsgul rand i rutan, en Stockholmsliknande text på dörren eller liknande.