Närheten till både hav och skog är en av anledningarna till att många väljer Stockholm som bostadsort. Nästan var man än bor finns ett grönområde i närheten, och för dem som bor i norra innerstaden är Lill-Jansskogen bara några kliv bort. Men detta kan snart vara ett minne blott. Stockholms Handelskammare föreslår att sälja och exploatera området med 10 000 bostäder. Anledningen? Försäljningen skulle dra in 27 miljarder kronor för att finansiera bygget av Östlig förbindelse.

Vanvård av gröna tillgångar

Vi delar Handelskammarens positiva inställning till Östlig förbindelse. Även vi undrar varför Stockholm är en av få huvudstäder utan en komplett ringled. Men att finansiera projektet genom att sälja ut och bebygga Lill-Jansskogen är att vanvårda Stockholms gröna tillgångar. Handelskammarens uppdrag är att främja en välmående huvudstadsregion – att avveckla en av stadens finaste natur- och fritidsområden går rakt emot detta syfte.

Utöver detta har Handelskammaren också bytt fot när det gäller Bromma flygplats. Från att tidigare ha förespråkat två flygplatser i ”The Capital of Scandinavia” vill de nu koncentrera allt flyg till Arlanda – trots att framtidens elflyg skulle passa utmärkt på Bromma.

Inte vägen framåt

Stockholm ska vara det bästa av två världar – både förvalta och utveckla. Att ödelägga grönområden genom nybyggnation i Lill-Jansskogen och samtidigt bromsa framtidens flygutveckling på Bromma flygplats innebär att vi sätter krokben för Stockholm. Det är inte en väg framåt.

Vanvård av Stockholms gröna tillgångar.