Många drabbas om buss 56 försvinner

Det är med bestörtning jag ­läser att SL och Keolis tänker lägga ned buss 56 samt andra busslinjer på Östermalm, som kommer att drabba mig och många av oss som bor i stadsdelen.

Varje dag åker jag buss 56 från en av hållplatserna på Linnégatan till Centralen för att därefter ta pendeltåget till min arbetsplats utanför tullarna. Varje dag är buss 56 i princip fullproppad med passagerare redan innan den kommer till hållplats Stureplan, vilket visar hur flitigt använd buss 56 är.

Om det nu handlar om att dra in turer och linjer med få passagerare borde SL och Keolis, i stället titta på och dra in andra busslinjer. Till exempel utanför tullarna, där det finns många, för att inte säga väldigt många, busslinjer som går att effektivisera och dra in för att spara pengar, om det nu är tanken med att dra in våra busslinjer på Östermalm.

Då jag själv har växt upp i en av stadens södra förorter har jag stor erfarenhet av tomma bussar båda innan, under och efter rusningstid, till skillnad från buss 56 som har väldigt mycket fler passagerare under dygnets alla timmar. SL och Keolis säger att de gör ändringarna och tar bort bland annat buss 56 för att ”boende i Norra Djurgårdsstaden ska få bättre bussförbindelser.”

Jag missunnar inte de boende i Norra Djurgårdsstaden bättre kollektivtrafik. Tvärtom, självklart ska de, precis som oss andra i stan ha en väl fungerande kollektivtrafik. Men varför väljer man då att samtidigt göra kollektivresandet sämre i andra delar av stadsdelen genom att dra in en väldigt populär och Linnégatans enda busslinje och samtidigt höja SL kortet med 110 kronor i månaden? Om buss 56 dras in kommer jag och många med mig att sluta köpa månadskort och i stället ta bilen, då avståndet till samt trängseln i tunnelbanan inte är ett alternativ för många av oss. Var det verkligen tanken bakom detta, SL?

Tänk om och gör rätt SL och Keolis! Behåll våran och Linnégatans enda busslinje, buss 56 nu!

Bussiga SL

Buss 56 är flitigt använd och många på Östermalm kommer att drabbas om den försvinner, menar skribenten.arkivbild

Varför väljer man då att samtidigt göra kollektivresandet sämre i andra delar av stadsdelen?