Min lokala hjälte

Nya Slussen blir en flaskhals för bussarna

Nya Slussen kommer inte att fungera om busslinjerna måste ändras vid oväntade incidenter, menar en bussförare.arkivbild
Nya Slussen kommer inte att fungera om busslinjerna måste ändras vid oväntade incidenter, menar en bussförare.arkivbild

Öppet brev till Karin Wanngård (S) finansborgarråd och Jan Valeskog (S) tf. finansborgarråd:

Stockholms befolkning ökar i snabb takt och inget slut syns på den trenden. Redan idag har tunnelbanans kapacitet under rusningstimmarna nått sitt tak. Perrongerna är överfulla på ett sätt som är farligt för människors säkerhet.

Vi förare av de stadsbussar som trafikerar Slussen har i uppdrag att smidigt och enligt tidtabell förflytta 60 000 resenärer dagligen till och från arbetet. Kan det vara ett klokt beslut att bygga en ljusreglerad korsning mellan Katarinavägen och Hornsgatan, på en plats där vi idag utan hinder korsar varandras körvägar i skilda plan? Att i en stad som ständigt kommer att växa, bygga en flaskhals för de bussar som sammanbinder stadens södra och norra delar, är det klokt?

Hur kommer utryckningsfordon fram genom de igenproppade körfälten för att undsätta en människa i nöd?

Är det klokt att göra det omöjligt för oss bussförare att ställa upp en buss vid Slussen och att vända där, när vi kör i skytteltrafik för att ersätta tunnelbanan vid stopp? Och är det klokt att i en växande stad omöjliggöra framtida utbyggnad av nya busslinjer som skulle kunna vända vid Slussen?

Kan det vara ett klokt och framsynt beslut att ta bort bron mellan Slussen och Kornhamnstorg, den som gör det möjligt för oss att ändra körväg när trafikstörningar av olika slag uppstår?

Mina funderingar mynnar ut i övertygelsen att invånarna i ett framtida större Stockholm, kommer att behöva busslinjer över Slussen som går att förändra vid oväntade incidenter, inte den flaskhals som Nya Slussens ljusreglerade korsning orsakar och som låser all flexibilitet. Det krävs en planskild korsning mellan Katarinavägen och Hornsgatan för att kunna hålla våra turtider och det krävs två broar över Slussen till Gamla stan för att kunna lägga om en busslinje vid trafikstörningar såsom trafikolyckor, statsbesök, Stockholm Maraton och andra evenemang.

Annika Trägårdh, bussförare

Är det klokt att göra det omöjligt för oss bussförare att ställa upp en buss vid Slussen och att vända där?