Nya Slussen kan bli nästa skandalbygge

Svar på insändaren ”Du har missat Slussengrejen” den 11 augusti:

Signaturen ”Söderbo i 70 år” har rätt i att en anledning till att Slussen skall byggas om är Mälarens reglering. Men Stockholms ansökan är oförståelig. Staden ansöker om att få femdubbla avtappningen genom Slussen i Söderström vilket av en del bedöms motsvara Dalälvens vårflod. Fler tappställen att fördela vattnet på skulle skona miljö och båttrafik i Stockholms inre hamn.

Tappningen kan ökas i Södertäljeslussen men det vill beslutsfattarna i Stockholm inte höra talas om. De föroreningar som finns i bottensedimenten utanför Astra går att sanera med modern teknik så det hindret kan undanröjas.

Den formella demokratiska beslutsordningen följs, men hur är det beställt med demokratin i Stockholm när det finns en speciell kommunikationsplan för Slussen där stadens anställda inte får yttra sig om Slussen och när miljontals kronor av skattemedel används till reklam och till att marknadsföra det undermåliga ”nya Slussen” så att projektet skall kunna föras vidare?

Den åttafiliga huvudbron för motordrivna fordon i ”nya Slussen” – bred som Essingeleden – vill ingen ha, så varför gå vidare med detta projekt? Dagens två broar fördelar trafiken bättre, är smäckrare och spänner vackra bågar mellan Gamla stan och Södermalm.

En stor anledning att reagera är prislappen. Totalkostnaderna är nu uppe i 12,1 miljarder kronor och kan öka enligt de experter som granskat Slussenprojektet. Blir detta ett nytt skandalbygge efter Karolinska sjukhuset?

Det är tröttsamt att höra detta om ”kultureliten”. Namnlistorna mot ”nya Slussen” har fått tusentals underskrifter av helt vanliga människor. Om Stockholm skulle ha en så stor och bred kulturelit vore staden att gratulera.

GMK

Nya Slussen beräknas kosta 12,1 miljarder, men kan bli ännu dyrare, ­enligt skribenten.arkivbild

Fler tappställen att fördela vattnet på skulle skona miljö och båttrafik i Stockholms inre hamn.