Överexploatering på västra Valhallavägen

Stockholm stad planerar en exploatering av Valhallavägen mellan Odengatan och Roslagstullsrondellen. På denna sträcka på strax över 500 meter planeras hela 700 nya bostäder. Därutöver två idrottshallar, en grundskola och eventuellt även en gymnasieskola. Under de befintliga bostäderna, parkerna och förskolorna på Ruddammen vill staden spränga in parkeringsgarage.

Att förtäta Stockholms innerstad måste givetvis vara lockande, men att hitta lämpligt utrymme är inte lätt. Det aktuella området består för närvarande till stor del av parkeringsfickor, och givetvis kan man välkomna välplanerade bostadshus före detta. Men området består ändå till störst del av park och grönområden, varför det är det djupt oroande med de byggplaner som presenterats. Flertalet mycket höga hus planeras vilket i hög grad kommer förändra och störa stadssiluetten. Exempelvis vill staden förvanska och bygga flera markant höga byggnader i miljöer längs med Körsbärsvägen, vilka grönklassificerats som ”särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt”.

Därtill vill staden trots Norra länken utöka och leda in biltrafiken på Valhallavägen genom att bredda körfälten för bilarna från nuvarande fem till hela sju filer vilket självklart kommer ha stor negativ effekt på luftkvalitet, bullernivåer och allmänna boendemiljön i området som nu dessutom kommer husera tusentals nya boende. Längs med denna utökat tungt trafikerade vägsträcka räknar staden dessutom att gångtrafikanter ska gå en trottoar som helt saknar skydd från trafiken av träd, räcken och avgränsande stolpar.

Denna vägsträcka är dessutom en huvudled där bilar i många fall kör långt över 50 – en hastighet vid vilken statistiken säger att 90 procent av påkörda gångtrafikanter avlider.

Är detta verkligen så väl tänkt? Till vilket pris vill vi att just innerstaden exploateras?

J Hansson, fil kand