”Nytt parkeringssystem påminner om Sovjet”

Parkeringssystemet vid Nacka sjukhus är väl krångligt, tycker insändarskribenten
Parkeringssystemet vid Nacka sjukhus är väl krångligt, tycker insändarskribenten
Nacka sjukhus anlitar ett nytt parkeringsbolag som heter Europark. I sjukhuset finns bland annat en vårdcentral dit många av oss äldre söker oss.

Men parkeringssystemet är så krångligt att vi står där i regn och kyla och försöker knappa in alla uppgifter som bolaget kräver. Om man är gammal och litet darrig är det lätt att en uppgift blir fel. Då är bolaget snabbt med att utkräva böter. Jag har nu drabbats två gånger i rad. Första gången hade jag missat en siffra i bilens registreringsnummer. Andra gången vet jag inte vad som blivit fel.

”Orkar inte”

Jag orkar inte ännu en gång ge mig in i det invändningsystem bolaget använder. Det verkar meningslöst. Långa telefonköer (det är tydligen många som protesterar) och sedan bollas mellan flera företag som sköter olika saker i systemet.

Eftersom jag verkligen försökt göra rätt för mig tänker jag inte betala de här böterna. Det är en skandal att man inrättar ett sådant parkeringssystem utanför ett sjukhus med gamla och sjuka som ska stå och försöka tyda de där skärmarna och riskera göra fel.

”Omöjligt få rättelse”

Invändningssystemet är dessutom ordnat så att det i princip är omöjligt att få rättelse. Principen är närmast av sovjetisk modell, fyller du inte i rätt ska du straffas. Och att protestera är meningslöst. Det är tydligen böterna som ska försörja bolaget.

Min uppmaning till Nacka sjukhus ledning är: skicka iväg Europark och ordna med ett annat bolag som har ett begripligt och smidigt system.

Åke Österlund