ANNONS

”Privat vård ska inte göra reklam på förlossningen”

Färre nyfödda i lågkonjunktur
Gratis blöjor ja tack – reklam för medlemskap på sjukhus nej tack, tycker insändarskribenten.
ANNONS

Nyligen fick jag barn. Det var en bra förlossning och jag känner mig stolt och glad över alla grymma barnmorskor och undersköterskor.

Efteråt serverades vi mackor och te, vilket kändes som en lyxmåltid. Samtidigt fick vi ett litet paket med varor från Babybag – exempelvis blöjor och barnolja. Visst är det till viss del reklam, men också en bra start för alla föräldrar som kanske inte har köpt på sig ett lager ännu.

Tyvärr låg där också ett kuvert med reklam för Barnsjukhuset Martina. Ett privatsjukhus där barnet blir ”medlem” för 13 000 om året och garanteras snabb vård.

Det är något helt annat än valet av blöjmärke. Varje person som överger den offentliga vården undergräver skattemoralen och utmanar hela modellen med lika vård för alla. I slutändan kan det leda till en situation där inte det sjukaste barnet får vård först – utan det med bäst försäkring.

Jag tycker vi ska hålla privatsjukhusens reklam borta från våra förlossningsavdelningar.

Pappa till två

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.