ANNONS

”Rosa och blåa PR-produkter kommer aldrig bota cancer”

Sjukhus korridor
Rosa och blåa produkter löser inga samhällsproblem – höj skatten i stället, tycker insändarskribenten.
ANNONS

Att förebygga eller bota cancer och andra dödliga sjukdomar är en utmaning som mänskligheten står inför. Men hur ska det gå till?

På Ica kan jag köpa Rosa bandet-parfym och på Konsum finns toalettpapper som bidrar till forskningen om prostatacancer. Om bara tillräckligt många väljer specialprodukterna kommer vi framåt i forskningen. Eller?

Samhällets rikedomar fördelas förenklat på tre sätt: till profit för dem som äger företagen, till lön för dem som arbetar i företagen och till skatt som kan användas till saker som angår alla.

De senaste årtiondena har profiten ökat i relation till lönerna och skatterna. Mer av förmögenheterna har koncentrerats hos en rik elit.

Vill vi verkligen genomföra något behövs skattepengar. Det anses självklart när det gäller exempelvis vägar.

Men andra viktiga saker, som cancerforskning, har alltmer setts som något som ska finansieras av välgörenhet eller genom att vi som konsumenter väljer rätt toalettpapper. Företagen får samtidigt chans att framstå som ansvarstagande, och kan öka sina vinster.

Men vill vi verkligen motverka cancer och dödliga sjukdomar måste två saker till: Forskningen måste få de pengar den behöver, och läkemedelsindustrin måste börja arbeta för skademinimering i stället för profitmaximering. Det betyder antagligen en höjning av skatten – en skatteboost – exempelvis genom återinförd värnskatt och ett förstatligande av läkemedelsindustrin.

Rosa och blå produkter ligger i matkassarna hos ett samhälle som har slutat försöka förbättra livet.

Efter köpet får vi nöja oss med ett kvitto på att konsumenter och företagens PR-avdelningar inte kommer lösa några samhällsproblem.

ANNONS

Hälsan själv

ANNONS