”Komvux rektor måste motivera beslutet”

Riksäpplets gymnasieskola i Handen.
Insändarskribenten tycker inte att rektorn för komvux i Haninge svarar på frågorna.
Föra detta komvux-läraren Ulf Djupedal i Haninge tycker det är konstigt att rektorn ger sig på det väl fungerande komvux i Haninge. Han tycker inte att rektorn förklarat hur den ekonomiska vinsten uppstår.

Replik på insändaren ”Vi utvecklar komvux”:

I en nyhetsartikel den 17 januari beskriver rektorn för komvux, Cecilia Berglund, de förändringar som skall ske inom komvux till hösten.

Av detta framgår att all gymnasieteoriutbildning i komvux regi läggs ner.

Det är detta jag argumenterar emot i mitt inlägg den 6 februari.

Rubriksättningen ”Tragiskt att vårt komvux läggs ner” är skriven av  Mitt i, och återspeglar inte innehållet.

Trots detta bemöter rektorn i sitt svar till mig den 20 februari den felaktiga rubriken i stället för innehållet.

Enligt artikeln den 17 januari innebär förändringen att  man sparar 4,5 miljoner som kan användas till att skapa exempelvis yrkesutbildningar som man annars inte har resurser till.

I samband med detta ställde jag två frågor:

> 1. Hur uppstår vinsten på 4,5 miljoner?

> 2. Är det inte fel att på detta sätt ställa grupper mot varandra?

Jag hittar inga svar i rektorns inlägg den 20 februari.

Genom att kalla förändringen för en omorganisation ger man på den politiska nivån rektorn hela ansvaret.

I Lärarförbundets ranking av hur kommunerna sköter skolorna hamnar Haninge 2017 på plats 249 (av 290).

Det finns alltså mycket som bör förbättras.

Varför då ge sig på en väl fungerande verksamhet som gymnasiekomvux?

Ulf Djupedal, f d lärare på Komvux  och KTH i Haninge