ANNONS

Replik: ”Krisen visar oss en värld utan köer – behåll den”

hornstull liljeholmsbron bussfält bussfil bilköer
Liljeholmsbron.
Coronakrisen har visat ett samhälle utan köer, skriver miljöpartisten Tomas Eriksson i ett svar till Kungliga automobilklubben.
Regionpolitikern Eriksson ser ett gyllene tillfälle att göra om trafiken.
ANNONS
DEBATTEN

Vad gäller saken?

Den här texten är ett debattsvar på Kungliga automobilklubbens inlägg ”Gör staden tillgänglig för alla trafikslag – även bilen” , där debattörerna argumenterar för att även bilen har en plats i framtidens trafiksystem sida vid sida med gång, cykel och kollektivtrafik.

”Gör staden tillgänglig för alla trafikslag – även bilen”

KAK:s inlägg var i sig en reaktion på Mitt i:s artiklar om bilismen i Stockholms län.

Det krävs för att Stockholms bilister ska ställa bilen

När bilköerna krympte och försvann blev luften mycket bättre för alla barn i vårt län som fortsatt att gå och cykla till skolan. Jag tror aldrig jag sett så många barn på cykel som den här våren. När bilarna makar på sig får barnen bättre plats. Ingen kommer sakna det vidriga viruset, men jag tror många vill se en framtid med mer plats för människor, barns lek och där vi inte behöver oroa oss över biltrafiken när våra barn cyklar till skolan och träningen.

Därför blir jag lite sorgsen när Kungliga automobilklubben mest verkar oroa sig för att biltrafiken inte ska bli som vanligt när viruset dragit förbi. Själv ser jag att vi nu har ett gyllene tillfälle att måla om trafikkartan i vårt län. För med målarfärg och en bra roller kan vi faktiskt komma ganska långt.

Jag har det politiska ansvaret för att bussarna ska komma fram i vårt län. Det är ett stort problem att bussresenärer sitter fast i bussar parkerade i bilköer. Det är sjuksköterskor på väg till Danderyds sjukhus, det är lärare på väg till lektionen i Tyresö och det är föräldrar på väg att hämta barn på förskolan i Solna.

Det handlar om hundratusentals resenärer som drabbas.

Passa på att måla nya bussfält

Därför vill jag att kommuner och Trafikverket nu tar fram färgburkar och passar på att måla de busskörfält de planerat, innan biltrafiken är tillbaka. Fördelarna är flera:

Ett. Tänk dig en bilkö lång som Hornsgatan. Det skulle räcka med ungefär fyra bussar för att plocka upp samtliga passagerare i den kön. Tänk så mycket mer plats till annat än stillastående bilar vi skulle få då. Och vem skulle sakna bilkön?

Två. Det pratas mycket om bilar som går på fossilfria drivmedel, men busstrafiken har redan ställt om. Tar du en SL buss så går den redan på fossilfria drivmedel. Det här är bra för klimatet och framtida generationer.

Tre. Får vi fler busskörfält så kommer resenärerna fortare fram och det gör det faktiskt möjligt för oss att sätta in fler bussar. När bussar sitter fast i bilköer spelar det inte så stor roll hur många vi sätter in.

Fyra. Färre bilar ger bättre luft. Luftföroreningar är en av de vanligaste dödsorsakerna globalt. Drygt 8 000 svenskar dör varje år till följd av luftföroreningar. Bättre luft i våra städer ger oss bättre hälsa och miljö.

Vi befinner oss nu mitt i en svår kris som handlar om liv och död. Samtidigt har vi nu chansen att planera för en framtid med mer plats för människor och rörelse.

Tomas Eriksson (MP), gruppledare Region Stockholm

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.