Skarpnäcksfältet behöver sina bussar

Allianspartierna i Stockholm berömmer sig för att ha satsat mycket på kollektivtrafiken. Hur den satsningen har skett och på vilkas bekostnad kan man undra?

På Skarpnäcksfältet skulle Skarpnäcks allé renoveras och få ett upplyft. I det beslutet smög man in att de tre busshållplatserna bara skulle bli två och tog bort den busshållplatsen med det allra största behovet, busshållplatsen Vinggatan.

Detta skedde över våra huvuden, ingen visste något. Från en dag till en annan utan någon som helst information, togs all busstrafik bort från två tredjedelar av Skarpnäcksfältet och kommer i bästa fall tillbaka i slutet av november 2014!

Varför denna drastiska åtgärd? Busstrafiken löstes ju under den första etappen av bygget.

SL:s kundtjänst säger att det är för att spara tid så att resorna med buss 181 till Farsta ska gå fortare.

Nu får vi också veta att man planerar att utvidga buss 181:s sträckning vid Sandåkravägen, med en slinga Norra Sköndals väg-Maria Råhls väg.

Detta för att ett fåtal radhusbor ska få bra närhet till bussen. Ser man på Sandåkravägen så ligger busshållplatserna tätt, cirka 100-150 meter mellan. Radhusområdet är inte heller så stort så gångvägen till befintliga hållplatser är inte så betungande.

Sker denna utvidgning på bekostnad av indragningen av busshållplatsen Vinggatan? Omkring Vinggatans hållplats bor över tusen människor och många av dem är pensionärer. I radhusområdet är det ändå ett mycket mindre antal invånare.

Är detta allianspolitik? I så fall är det skönt att vi är inne i ett valår då vi har möjlighet att rösta.

Berit