Skytran tar dig till jobbet på tio minuter

Det är många infrastrukturprojekt som planeras nu. Bland annat stor utbyggnad av t-banans blå linje, tvärbana till Kista, spårväg från plattan till Lidingö och megaprojektet Förbifart Stockholm som ska finansieras av framtida trängselskatt.

Jag vill hävda att all satsning på spårväg är bortkastade pengar – man plockade bort det i Stockholm på 60-talet av en anledning. De har de sämsta egenskaperna från både tunnelbana och buss. Du kan inte köra om ett hinder, men hamnar ändå i bilköer. Dessutom går det väldigt långsamt att ta sig mellan två punkter, man cyklar fortare än vad en spårvagn kör i genomsnitt.

Ännu fler motorvägar är också ganska meningslöst – det går inte att bygga bort bilköer med nya vägar. Bilköer kommer alltid att finnas så länge det går fortare att ta bilen än att åka kollektivt. Tunnelbana är bra, men dyrt. Dessutom blöder SL pengar sedan många år och behöver nu ordentligt höja världens dyraste biljettpris ännu mer, samtidigt som man drar in på avgångar så vi får vänta längre på nästa avgång.

Jag vill föreslå något helt nytt. För bråkdelen av vad alla dessa projekt kostar kan vi alla komma dit vi vill under tio minuter, raka vägen utan stopp. Lösningen heter Skytran och utvecklas på Nasa Research center. Första staden ut är Tel Aviv som bygger den första etappen nu.

Det som är revolutionerande är inte hastigheten eller tekniken, vad som är revolutionerande är priset per byggd kilometer. Mycket billigare än tunnelbana och spårväg, till och med billigare än innerstadsbuss.

Politiker: Ta en titt på introduktionsvideon på Skytran.us och stoppa Förbifarten medan det går. Medborgare: Skulle inte du också hellre vilja att dina surt förtjänade skattepengar investerades i modern infrastruktur istället för nya motorvägar och 100 år gamla spårvagnar?

John Eriksson

Skytran är enligt skribenten betydligt billigare än både tunnelbana och spårväg.illustration: www.skytran.us

Skulle inte du också hellre vilja att dina surt förtjänade skattepengar investerades i modern infrastruktur.