ANNONS

Staden har slarvat bort en ishall med Vasagatans dyra cykelbana

Upprustning av Vasagatan.
Vasagatan – före och efter cykelbana som ska byggas.
Man hade kunnat bygga en ny ishall för de extra pengarna som Vasagatans cykelbana kommer kosta.
Det skriver insändaren som är besviken på den skenande notan.
ANNONS

För några veckor sedan kunde vi läsa att kostnaderna för Vasagatans cykelbana skenar. Trafikkontoret väntar sig en kostnadsökning från 124 miljoner till 181 miljoner. En ökning med hela 46 procent!

Det är svårt att förstå hur en sådan missbedömning kan ske. Upprustning­ av en cykelbana är ju ändå en rätt förutsägbart åtgärd. Dessutom, det är inte första gången som en cykelbana rustas upp i Stockholm.

Att använda glädjekalkyler­ som beslutsunderlag undergräver demokratin. Trots det låter ansvarigt borgarråd det hela passera med ett ryck på axlarna.

För de bortslarvade 57 miljoner hade man kunna bygga en förstklassig ishall på Zinkensdamm, i stället för den som revs. Pengarna skulle dessutom täcka driftkostnaderna minst tio år framåt.

Men, så länge som våra politiker vältrar sig i ekonomiskt lättsinne kan man förstå att det blir svårt att få pengar över till barn och ungas idrottande­.

Idrott för alla

Skenande notan: Vasagatans upprustning väntas kosta 181 miljoner

ANNONS