Min lokala hjälte

SLs Acess är orättvist för Tyresös resenärer

Insändarskribenten anser att SL:s biljettsystem missgynnar Tyresö.
Insändarskribenten anser att SL:s biljettsystem missgynnar Tyresö.

SLs biljettsystem är orättvist för Tyresöbor, och orättvisan fortsätter med Access! Tyresöbor som åker på ”biljetter”, alltså gamla remsor, SMS-biljett eller accesskort med ”Handkassa” borde nu protestera. Köper man periodkort så gäller de ju i hela länet och priset är samma för alla, oavsett hur långt man åker varje dag. Det är bra. För oss som åker på ”biljetter” av olika typ så gäller i stället en orättvis reslängdsbedömning från förr. Orättvisa? Jo, på sjuttiotalet så diskuterades en förlängning av T-banan till Bollmora, alltså en utbyggnad av den planerade Skarpnäckslinjen, som ju sedan byggdes på 80-talet.

När zon-indelningen gjordes om i modern tid så blev principen den att T-banan skulle ingå i den innersta zonen, för att förenkla saker och ting och slippa omöjliga kontrollsystem. Tyresö och andra kommuner som saknade T-bana lades i zon B. Hade T-banan dragits vidare till Bollmora så hade resenär därifrån sluppit det 50-procentiga tillägg som vi betalat de sista 20 åren; alltså för att resa i två zoner. Det finns ju ingen total rättvisa, men nog borde våra politiker se att det är en tuff bestraffning: Vi måste byta i Gullmarsplan för att komma in till stan, samt på vägen hem stå i en smutsig utemiljö och vänta på våra bussar. Och för detta betalar vi 50 procent mer än resenärer från Hässelby, Norsborg, Akalla och så vidare, vilka har längre till Stockholms centrum och slipper byta färdmedel. Och nu det nya Accesskortet som påbröd, det är oflexibelt eftersom vi som ibland åker inom kommunen men oftast in till stan, för att det ska bli smidigt behöver ha två kort. Införandet av Access var ett lysande tillfälle att ta bort zongränserna i länet för oss som åker sällan, nu när de som köper periodkort sedan länge sluppit reslängdsstyrd prissättning!

TOMSTA