Min lokala hjälte

SL:s reskassa gjorde mig till en plankare

Jag är 40+ och har aldrig plankat tidigare, men nu har jag börjat.

Jag åker inte tillräckligt ofta för att köpa ett månadskort och den här reskassan är det sämsta som har uppfunnits. Hur kan ni lägga miljoner på ett så korkat system?

Min vanliga resa är två kuponger. När jag första gången hade laddat kortet och åkt min första resa skulle jag samma dag åka på tre kuponger. I spärren tog de mitt kort och programmerade om det till tre kupongeri stället!

Reskassan gör att användaren inte har en susning om hur många ”klipp” man har kvar. När man är hemma vet man inte om det överhuvudtaget har täckning, om man inte vill registrera kortet på hemsidan. Ge mig åtminstone ett saldonummer jag kan ringa, i stället för att jag ska behöva starta min dator för att jag ska med bussen.

Jag har flera barn som åker kommunalt till olika aktiviteter, det är samma där. Vi har ingen aning om ifall de kan ta sig hem med kortet när de väl har åkt.

Tillägg under påbörjad resa innebär att om jag har stämplat två kuponger och får en impuls att sitta kvar på pendeltåget måste jag i princip kliva av, stämpla och kliva på igen inom min zon, annars får jag betala en till standardbiljett och inte bara tillägget när jag kliver av. Så sjukt!

Flera gånger har mitt kort tagit slut, trots att jag inte fått någon som helst förvarning av gul lampa. Sist när jag skulle ta en anslutningsbuss (som jag stämplat för) visade det sig att mitt kort var tomt! Som tur var så var chauffören schysst.

Häng på ”skäms-mössorna” på era apparater och fortsätt att sälja förköpshäften tills ni har ett system som är lättbegripligt och fungerar.

Tills dess fortsätter jag planka.

Jn