ANNONS

Södermalmsbon: ”Inför cykelkörkort”

Den här arga Södermalmsbon vill införa obligatorisk utbildning för cyklister.
Den här arga Södermalmsbon vill införa obligatorisk utbildning för cyklister.
Varför krävs utbildning för att köra motorcykel, men inte vanlig cykel? undrar den här arga Södermalmsbon.
ANNONS

Jag har inget emot cyklister, men då ska de för allas säkerhet följa de trafikregler som finns. Problemet är nog att i många fall så vet inte cyklisterna vilka regler som gäller för dem.

När jag gick i grundskolan så fanns det något som hette trafikkunskap, men det är borta för länge sedan. Det verkar som om det skulle behövas införas igen.

För att köra bil, mc och moped måste man genomgå utbildning, men inte för cykel. Varför inte? Detta tycker jag skulle vara ett krav för de cyklister som framför sitt fordon i dagens höga hastigheter.

Ska fram till varje pris utan att ta hänsyn till övriga

Arg Södermalmsbo

Transport och inte tävling

Jag har varit i många storstäder i Europa där gående och cyklister samsas i trafiken och där upplevs det inte som några problem, då båda parter tar hänsyn till varandra.

Några exempel är Köpenhamn, Amsterdam och Antwerpen. Men i dessa städer använder man cykeln som transportmedel med en fart av mellan 5 och 15 kilometer i timmen och inte som ett tränings- eller tävlingsredskap som framförs i väsentligt högre hastigheter.

Intressant var också att höra flera holländares erfarenheter av cyklisternas framfart i Stockholm. De upplever cyklisterna som marodörer som ska fram till varje pris utan att ta hänsyn till övriga.

50 knyck på cykelväg

Det finns nu också elcyklar som kan komma upp i hastigheter upp till och över 50 kilometer i timmen. Ska dessa få framföras på en cykelväg?

Jämför det med hastighetsbegränsningar på stadsgator till 30 kilometer i timmen och maxhastighet på 25 kilometer i timmen för en moped klass II för körning på cykelväg.

ANNONS

Telefon plus cykel är lika med farligt

Det är bra att det införts krav på hands-free vid framförande av bil. Men varför har man inte krävt det vid framförande av cykel upplever jag som verklighetsfrämmande.

Att både hålla i telefonen med en hand och styra/bromsa med den andra samtidigt som man diskuterar jobbärenden och håller balansen medan man kryssar mellan andra trafikanter upplever jag som ansvarslöst mot andra trafikanter.

Arg Södermalmsbo