”Svartskallarna från förorten höll ihop”

Mitt i:s Carlos Montecinos första möte med Dogge och Salla.
Mitt i:s Carlos Montecinos första möte med Dogge och Salla.
”Det var inte lätt för de som inte var blonda. Men de här killarna hade en dröm, svartskallarna från förorten höll ihop med sin musik på svenska och utan kosmetika”, skriver Mitt i:s Carlos Montecinos.

Det var på 80-talet som jag mötte Salla Salazar och Dogge Doggelito första gången.

De blev medlemmar i hiphopgruppen The Latin Kings som senare gick skilda vägar. Salla fortsatte driva produktionsbolaget Redline med sina bröder Chepe och Masse.

På 90-talet hade det politiska klimatet blivit- hårdare och rasismen hade tagit fäste i det svenska samhället. Det var inte lätt för de som inte var blonda. Men de här killarna hade en dröm, svartskallarna från förorten höll ihop med sin musik på svenska och utan kosmetika, texter där man berättade om rasism, diskriminering och avundsjuka.

De slog igenom trots dåliga skolor, språksvårigheter och saknaden av musikalisk utbildning, självlärda killar som hade ett enormt musikintresse, talang och nyfikenhet. De blev röster för marginaliseringen som lyckades komma in i musikens fina rum och blev accepterade.

Inte nog med det, de påverkade också hiphop-musiken. De visade att man kunde vända sig till ungdomar även på svenska. De banade vägen för nya artister som tog efter och svenska blev hiphopens röst.

De kom från Norra Botkyrka, förorten, de var äkta latinos.

De hade trovärdighet och ett eget språk, de skapade svensk dokumentärmusik.

Läs mer: Stort reportage. Så tog Redline hiphopen ut ur skuggan av betongen.


Mer om Redline:

Läs mer: Masse från Redline till Melodifestivalen

Läs mer: Historien om Redline får egen utställning

Läs mer: Hitmakarnas otippade lunchhak – skolan

Läs mer: Salazar Brothers byter musikstil

Få stenkoll på helgen: Prenumerera på Mitt i Stockholms och Allt om Stockholms gemensamma nyhetsbrev Fredagspepp!