Täby måste satsa mer på cykeln än på bilen

Vi som har möjlighet att ta cykeln i stället för bilen, har så mycket att vinna, både som samhällsmedborgare och individer. Det är verkligen en vinn-vinn-situation:

Minskad negativ miljöpåverkan, positiva hälsoeffekter och mycket billigare resande. I en forskningsstudie, som Köpenhamns kommun använder sig av, har det visat sig att biltrafik är en stor förlustaffär för samhället. En kostnad-nytta-analys visar att det bara kostar en sjättedel att ta cykeln mot att ta bilen.

När man räknar samman samhällets och så kallade privata kostnader blir notan för bilen per kilometer 4,60 kronor medan cykeln stannar på 0,75 kronor per kilometer. Parametrar som ger dessa resultat är: luftföroreningar, trängsel, klimatförändringar och negativa hälsoeffekter.

Stefan Gössling vid Lunds universitet har tillsammans med Andy S. Choi från University of Queensland analyserat studien och kommit till samma slutsats. (SvD 15-05-01). Cykelfrämjandet och Forskning & Framsteg har beskrivit studien i några artiklar.

Med ovanstående kunskaper vill vi att Täby kommun påskyndar arbetet med att prioritera cykeln framför bilen, separerade gång-och cykelbanor, tak på cykelparkeringar och tydlig skyltning.

Vi i Miljöpartiet vill satsa ytterligare på cykeln för att främja invånarnas hälsa och plånbok!

Kerstin Espman

Rune Wallstedt

Miljöpartiet Täby

Cykeln kostar samhället nästan fyra kronor mindre per kilometer, enligt insändarskribenterna.arkivbild

En kostnad-nytta-analys visar att det bara kostar en sjättedel att ta cykeln mot att ta bilen.