Tidiga betyg bromsar kunskapsutvecklingen

På dagen för skolornas julavslutning råkar jag hamna intill en mamma och hennes dotter på Hemköp. Dottern gråter hejdlöst. Mamman försöker tröstande säga att ”betygen är inte så viktiga nu i sexan. Du kan höja dem nästa år”.

Det gör mig riktigt ont att få veta orsaken till hulkandet vid grönsaks­disken. Hon är ett barn. Hon har fått sina första betyg. Hon har fått en bokstav i julklapp för sina prestationer. Hon har denna dag kunnat jämföra sina bokstäver på betygsdokumentet med kompisarnas. Kanske har hon alltid älskat skolan? Älskat att kravlöst få lära sig en mängd nya saker inom en rad olika områden. Kommer hon att skutta tillbaka till skolan den 9 januari? Knappast.

Skolforskningen talar sitt tydliga språk. Den stora majoriteten elever påverkas i negativ riktning av betyg. Betyg i tidig ålder hämmar i hög grad den verkliga – den inre – motivationen för inlärning. För endast 6 procent av elever som fått betyg i årskurs 6 påverkas studieresultat positivt i årskurs 7. Dessa 6 procent är studiestarka elever från hem där föräldrar pushar, hjälper, förhör. Men även för denna grupp innebär tidig betygssättning att man i en mycket tidig ålder sätter en alltför stor press på sig själv.

Jag lider med mina före detta kollegor, med er lärare vid kommunens högstadieskolor som tvingas till att betygssätta och därmed döda lusten till att lära för majoriteten av Järfällas 12-åringar.

Det är minst sagt skrämmande med en skolminister som är så illa insatt i hur inlärning främjas och hur verkligheten ser ut.

Den ledsna läraren (oändligt glad över att ha lämnat högstadiet)