ANNONS

Tröstlöst försök att välja hemtjänst

ANNONS

I Täby är valfrihet grunden för all politik. Nu ska jag pröva det genom att välja hemtjänst. Jag sätter mig framför datorn. Det första jag konstaterar är att jag inte kan välja kommunal hemtjänst, då den är nedlagd.

Kommunens tillsyn på kommunens webbsida: 15 av företagen har fått anmärkningar. Det gäller bland annat dokumentation, risk­analys och egenkontroll. Fyra av de övriga har inga uppgifter alls om kunder eller anställda eller endast få kunder.

Återstår ett företag utan anmärkningar. Ska jag välja det? Men om alla väljer som jag?

Äldreguiden på Socialstyrelsens webbsida: Den består mest av frågetecken, det vill säga flera av företagen har inte besvarat frågorna om bland annat delaktighet och rutiner.

Kommunens jämförservice: Här kan jag jämföra alla företagen men tyvärr blir jag inte klokare här heller. Alla verkar i stort sett lika bra och nöjdprocenten ligger på mellan 80 och 100 procent.

Företagens egna webbsidor: Här finns självklart endast positiv reklam. Resultat: I stort sett är alla lika dåliga eller lika bra men jag kan inte skilja dem åt.

Som en sista åtgärd skriver jag till kommunens äldreomsorg för att fråga hur jag ska välja. Jag får en broschyr om att vända mig till kommunens biståndshandläggare och om att jag kan gå in på de webbsidor jag redovisat ovan. Cirkeln är sluten! Det blir lotten som får avgöra!

En sista fundering: Orkar alla äldre göra min vandring på nätet?

Anita Börlin som lyckligtvis inte behöver hemtjänst ännu

ANNONS