Tvärbanan verkar vara helt oplanerad

Nu har den nya grenen av Tvärbanan varit igång i en vecka. Premiärdagen var det kvartslånga förseningar på grund av ett strömavbrott. Den andra dagen var det kvartslånga förseningar pga ett signalfel. Dessutom fungerar inte högtalarsystemet och inte heller ljusskyltarna med avgångstider.

Jag får en känsla av att SL mycket motvilligt startar denna förlängning av Tvärbanan. Den var planerad att komma igång vid midsommar, men då kom man på att signalsystemet inte var intrimmat. Nu när banan är igång måste man byta i Alvik för att kunna fortsätta till Sickla udde, eftersom man kommit på att det behövs ett signalsystem för hela banan. Därför ska all trafik ligga nere under sommaren 2014.

I mitt inte så stilla sinne undrar jag varför man inte trimmade in hela signalsystemet innan förlängningen till Sola centrum startade? Man borde ha vetat om detta i flera år. Är det en avdelning på SL som bygger banan och en annan som ordnar signalsystemet? Är det vattentäta skott mellan dessa avdelningar? Eller är cheferna osams och inte pratar med varandra?

Har man liksom tidigare för tunnelbanan köpt ett signalsystem som var ett par promille billigare än ett beprövat? Frågorna hopar sig.

Vad säger trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm (M) om sakernas usla tillstånd? Finns det chefer inom SL som kan förklara bristerna på kort och lång sikt?

Hans Brunnberg